J E T A D H E K Ë N G A
Vitet janë si njerëzit;
ndiejnë uri, dhimbje e pikëllim, qeshin apo qajnë njëlloj si njerëzit. Koha
ecën dhe njeriu bashkë me të. Ajo lë gjurmët e veta mbi të: në fytyrë shton
rrudhat, pesha e saj kërrus shpinën, duart plasariten si brazdat e tokës,
këmbët zmadhohen nga ecja e mundimi, shpirti rënkon. Sytë marrin dritë të veçantë,
herë shkëlqejnë nga gëzimi, hareja e lumturia e herë të tjera flakërijnë nga
mllefi e urrejtja. Dëshpërimi e shpresa shkojnë bashkë. Në momente të tilla
fjala e humbet peshën ose merr një peshë më të madhe. Shpirti dhemb apo bëhet i
lehtë, një pendël që flatron lumturisht në qiejt e kaltër të dëlirësisë e
mirësisë. I tillë është njeriu. Dallgë të furishme e rrahin në rrugën e jetës
dhe ai bëhet shkëmb i palëkundur ose guriçkë e copëtuar që e përplas dallga
andej – këtej, e copëton, e bën kokrriza, rërë të imët.
Si duhet të jetë njeriu në
këto situata?! Dilema është e tmerrshme. Cila është rruga që duhet zgjedhur?
Duhet maturi e mençuri, që të mos pendohet njeriu pastaj për zgjedhjen e bërë.
Kohë të vështira kaloi ky vend dhe njerëzve u duhej të mbijetonin. Të qeshnin
kur u qahej, të qanin kur u vlonte shpirti nga gëzimi, të vinin një maskë e të
tjetërsoheshin. Kohë anormale kur vlera e njeriut binte vazhdimisht e bëhej një
zero e madhe. Ishte vrarë diçka shumë njerëzore, besimi tek njeriu. Nuk mund
t’i besoje askujt. Nuk mund të kuptoje asgjë. Një shikim ashtu si i pafajshëm
mbi ty ndoshta ishte një thikë pas shpine, përcëllimë zjarri, burg apo breshëri
automatiku dhe gjithçka të falej pas një buzëqeshjeje, një fjale të thënë pa të
keq. Nuk dije nga të vinte e keqja e nga të ruheshe më parë. Por ndodhte edhe
krejt e kundërta. E keqja të shfaqej lakuriq, brutalisht, të sulej mizorisht
siç sulet egërsira pa paralajmërimin e fjalës së thjeshtë njerëzore. Kështu
kishte ndodhur dikur edhe në këtë jetë. Dedeja me të vetët kishte mundur të
mbijetojë. Jo thjesht të jetojë. Të jetojë, por pa e humbur për asnjë çast
dinjitetin njerëzor.
Secili prej nesh krijon
brenda vetes një botë tjetër, një parajsë tokësore. Secili me mënyrën e vet, në
ëndrrat e veta, për familjen e vet, për të dashurit e vet. Botën e dëshirave e
të shpresave tona dhe në këtë botë duam të gjejmë të vërtetën reale. Këtej vjen
kërkimi. Atë që dëshirojmë, fillojmë ta kërkojmë e të përpiqemi ta realizojmë.
Bëhet qëllimi i të gjitha veprimeve tona dhe atëherë me një patos të fuqishëm
përpiqemi të bëjmë përpara. Kështu duhet të ketë qenë përherë. Mjafton të
theksoj se Dedeja shpesh kur ishim fëmijë niste e na rrëfente, përralla na
dukeshin atëherë. Sytë i merrnin një shkëlqim të veçantë, i shkëndijonin. Na fliste
për të vërtetën, për atë të vërtetë siç e mendonte dhe e donte njeriu i
thjeshtë i punës, njeriu i mirësisë e i virtytit. Një patos i fuqishëm shfaqej
në fjalët dhe gjykimet e saj. Në ato raste ajo bëhej e butë. Në dhunën e
përditshmërisë që shfaqej në të gjithë jetën tonë me forcën dhe egërsinë e saj,
momente të tilla ndikonin mbi ne. Dëgjonim dhe mendonim. Shpesh e kam dëgjuar
të mërmërisë diçka nën zë. Flet me vete. Nuk ishte ashtu. Këndonte ashtu qetë –
qetë dhe ndoshta ëndërronte apo kujtonte diçka.
Unë të mbolla rrallë e
rrallë,
Ti më mbive plot,
Aman trëndafil, aman
borzilok.
Havale më ra një i shkreti
zog
Dhe më hëngri farën për të
mbjellë mot,
Unë të prisja dje, ti më
erdhe sot.
Diku kam lexuar se gjendja
lirike e mendjes është e aftë, sado paradoksale që mund të duket, të
kontribuojë si një prej forcave e kthimit të urtësisë në qytetërimin tonë – e
aftë, për shemull, për t’i kontribuar udhëheqjes së teknologjisë e gjithçkaje
në këtë botë. Ndoshta këtë e kishte ditur Dedeja, që ishte pa shkollë, ndoshta
e kishte përvetësuar nga të parët e vet apo mësuar nga përvoja e jetës. Nuk e
di. Por di të them se ajo kishte ambicie të mëdha.
“Një njeri i udhëhequr nga
lakmia dhe zilia humb forcën e të parit të gjërave ashtu siç janë në të
vërtetë, apo nga të parët e gjërave në rrumbullakësinë dhe tërësinë e tyre dhe
sukseset e tij të vërteta bëhen dështime”, ka shkruar në librin e tij
E.F.Schumacher. Dedeja nuk kishte lakmi, as zili. Ajo gëzohej për të tjerët,
për ata që kishin mundur të çajnë e të ngjiten lart. Shpesh na i sillte si
shembuj. Dhe të tillë të krahinave tona kishte mjaft. Atyre t’u ngjani, na
thoshte. Shpesh na sillte shembuj edhe nga historia. Na kujtonte Rrapo Hekalin
apo Këshilltarët e Hekalit. Na tregonte për bëmat e tyre, për emrin që lanë
pas. Na këndonte edhe këngë, por mbi të gjitha i pëlqenin këngët lirike. Aty
është jeta, thoshte. Në to njeriu gjen qetësinë, shpirti shfren dufin. Dashuria
është jeta. Dhe ia niste:
Thëllëzë gërçi i kalasë,
Ç’vjen me turp, a lanet
pastë.
Mos ki turp, moj lumëmadhe,
Se për ty s’bëhen varre
Dhe varre në u bëfshin – o,
Unë ty do të shpëtoj,
Mal më mal do të kaloj,
Ma pallton do të mbuloj.
ose:
Hyri prilli shkriu bora
majave,
Majave zile këmborë,
majave,
Zogjtë dy nga dy jetojnë në
fole,
Çajnë qiellin e shkojnë si
rrufe.
Ti, moj vajza kanakare,
ç’bën atje,
Mua më harrove fare,
ç’zemër ke!
Jo, mor jo, s’të kam
harruar, s’të harroj,
Në zemër të kam të shkruar
sa të rroj!
Këndonte lehtë dhe puliste
sytë. Ndoshta kujtimet vërshonin brenda saj dhe e lumturonin. Na merrte pranë,
na kalonte lehtë dorën mbi kokë, na ledhatonte dhe vazhdonte:
Erdhi vera si ngahera
Bilbili në mal këndon,
Nëpër gropa ngrihen stane,
Trëndelina lulëzon.
Vijnë dhentë vargje –
vargje
Cjap larushi ç’i përçon,
Vjen e shoqja buzëqeshur
Dhe të shoqit ç’i ndihmon
Me dy – tre vedra në duar
Përpara shtrungës ia
çon.
Repertori i saj ishte shumë
i pasur. Këngë të bukura lirike. Në to gjallonte jeta e njeriut të thjeshtë që
e koncepton jetën në të gjitha dimensionet e saj dhe përpiqet për të bukurën e
jetës. Dashuria buronte mjaltin e vet përmes vargjeve të këngës. Ja thëllëza
krahajeshile tek ngjitet udhës së malit, në ato shtigje që ngjiten dhitë dhe
çobani azgan me kërrabë në dorë e ndjek me sy sorkadhen e tij apo “vogëlushe e
vogël – o/ do vish me dhen apo jo” që është e vendosur në zgjedhjen e saj “do
vete o domosdo”. Thëllëza ishte e pranishme në këngët e saj. Thëllëza e bilbili
një çift për t’u pasur zili.
Thëllëzë përtej në shkëmb
Më bën kabull a s’më bën
Të të them një fjalë me
vend,
Do t’i them për burrin tënd
Është e vogël e s’të bën.
Mos më shaj e mos më nëm,
Ai është çoban me dhen,
Mos e çpoftë asnjë gjemb.
Figura e vajzës që këndonte
Dedeja ishte gjithë virtyte, punëtore e gojëmbël, syzezë e si lastar, me botë
të pasur shpirtërore e zemra që i rreh fuqishëm. E shikoje të bëjë dru në
përcëllimë, të korrë bar në mal e ta bëjë duaj – duaj, në krua të mbushë ujë
dhe mjedisi fshatarak shpaloset me bukuritë e veta. Ia merrte shtruar e qetë:
Hajde dalim në lëmë e rrimë
Bëjmë sehir Labërinë,
Labushkat ngarkuar vinë…
Dhe ndoshta
sytë e mendjes e çonin në fshatin e lindjes, në fëmijërinë e largët. Kujtonte
me mall vitet e shkuara dhe kujtimet janë balsam për shpirtin. Njeriu nuk mund
të jetojë asnjëherë pa to. Ato struken diku thellë teje dhe në momente të
caktuara shfaqen sërish e të lehtësojnë, ta mbushin shpirtin plot. Në momente
të tilla Dedeja bëhej më e butë, duket se mundimet e jetës dhe përpjekjet e
përditshmërisë nuk ekzistonin.
Shpesh këngë nën zë, ashtu
lehtë – lehtë, këndonte me nipër e mbesa. Kur venim në fshat, i mblidhte të
vegjlit rreth vetes dhe niste e u këndonte. T’i dini, u thoshte, janë tonat,
është zemra jonë në to. Ndonjërin e zinte gjumi në prehrin e saj dhe ajo e
nanuriste ashtu. Ndodhte që ndokush nga ne të mëdhenjtë e ngrinim zërin sadopak
në bisedë dhe ajo, pa e ndërprerë këngën, na vinte gishtin në buzë për të na
paralajmëruar. E kuptonim pa fjalë.
Po nuk ishin vetëm këto.
Kënga në gojën e Dedesë ishte përherë në fejesa, dasma, ditëlindje, festa e
gëzime të ndryshme brenda e jashtë shtëpisë. Ia merrte shtruar dhe e pasonin të
tjerët. Trapezët kishin lezet me të. “Të lumtë goja, Dede!”, e uronin dhe i
kërkonin “një tjetër”. Nuk ia përtonte. Dinte në sebepe të ndryshme të këndonte
këngë e avaze që i shkonin rastit. Kishte edhe nga ato që të bënin për të
qeshur me humorin e hollë që godiste dukuri e fenomene të mbrapshta. Ndodhte që
këngën e kishim dëgjuar ndryshe. E niste ashtu qetë vargun e parë, të dytin,
refrenin, kur heshtja pasonte një çast, perëndonte sytë, vrenjtej në fytyrë e
papritur një varg i krijuar në çast prej saj: “Labushkat ngarkuar vijnë/ me
ankth e trëndelinë”. Ankthi sikur përhapej në të gjithë hapësirën përreth.
Situata bëhej e nderë dhe menjëherë një atmosferë krejt tjetër pas vargjeve që pasojnë: “Moj ku do ta
ngremë shtëpinë?/ Atje tek të duash tinë,/ tek është jeta më e mirë”.
Jeta ka dialektikën e vet:
lind, rritesh, plakesh; vjen e ikën nga kjo jetë. Kjo gjë nuk kalon ashtu
thjesht pa lënë gjurmë tek njeriu dhe Dedeja ia niste si me të qarë:
Është e keqe pleqëria,
S’të do bir e s’të do bija,
Nuk të do as plak mavria.
Ç’ke, moj plakë, paç
belanë,
Merr jorganë e fli mënjanë.
Qysh harrove në të ri
Flinim bashkë gji më gji.
Na gëzohej çdo njeri,
Se ishim të dy të rinj.
Po ç’të bëjmë ne tani,
Kthehemi bri më bri.
Në raste të tilla njeriu
ndien dhimbje për jetën “e shkretë”, për bukuritë e saj dhe që do të mbyllet
atje në errësirën e lagështirën e përjetshme. Imazhe të frikshme të shfaqen
para syve e të ngjethin. Ai që ikën, lë amanetin pas:
Mike në të kam për mike,
Kur të vdes të bëhesh qyqe,
Të më qash brigje më brigje
Plot me lot e plot me
ligje.
Të më qash, o moj e mjerë,
Se nuk piqemi tjetër herë.
Pas momenteve të tilla kur
dukej se gëzimi ishte mpirë sado pak, Dedeja is kriste: “Kur dalin plakat në
lëmë” dhe kur arrinte tek vargjet “T’u themi djeme t’i lënë/ si t’i lënë, ku
t’i gjejnë/ të tëra njësoj u bënë” të shoqëruara me disa gjeste, duke treguar
nuset e reja, plaste gazi dhe hareja arrinte kulmin.
Po nuk ishin këto rastet e vetme kur Dedeja kishte në buzë
këngën. Siç kemi theksuar më sipër, Dedeja ishte nga Çorrushi, 4 – 5 orë me
këmbë a me kafshë larg nga fshati ynë. Për të arritur atje do të bëje udhën
Klos – Drizar – Kut e më në fund Çorrushi atje buzë Vjosës. Historikisht kjo
rrugë ishte këmbësore dhe disa vende ishin të vështira për t’u kaluar si
shkalla e Poçemit apo ajo e Kutës. Edhe ndonjëherë kur si të vegjël që ishim,
ecnim mbi kalë, kur arrinim atje, babai na zbriste dhe na mbante fort nga dora.
Ishte rrezik, mund të binte kali. Babai dhe Dedeja gjithmonë e bënin me këmbë.
Pikërisht në këto vajtje – ardhje e kam dëgjuar Dedenë të këndojë dhe melodia e
këngës shpërndahej tutje nëpër erë. I këndonte vendlindjes, bilbilit “palo zok”
dhe vashës që i kishte marrë zemrën, ndaj derdhte lot në bahçen e saj, syzezës
syshkruar, trimit që në anë të lumit ka rënë të flejë dhe mikes që shkon dhe e
ngre e të tjera. Kishte një repertor të pasur dhe të gjitha ato kishin brenda
mallin dhe dashurinë. Kishte shumë mall e dashuri për gjithçka ajo nga vendlindja
dhe nuk e fshihte, e shprehte hapur. Nuk kishte turp për këtë. Ajo e
shpërndante tek të gjithë dhe mundohej ta nguliste edhe tek ne, shtatë fëmijët
e saj e më vonë tek nipërit e mbesat.
Të shumta janë mendimet për
gjuhën. Disa e quajnë bekim, ka të tjerë që e quajnë mallkim. Nobelisti i vitit
2000 Gao Xingjian nga Kina e largët në fjalën e tij përshëndetëse ka thënë: “
Qoftë mallkim, apo bekim gjuha ka fuqinë të lëvizë trupin dhe shpirtin. Arti i
gjuhës qëndron tek prezantuesi, i cili është në gjendje t’ua zbulojë ndjenjat e
tij të tjerëve… Gjuha nuk është thjesht koncept dhe bartje konceptesh, ajo
aktivizon njëkohësisht ndjenjat e përshtypjet dhe kjo është arsyeja pse shenjat
dhe sinjalet nuk mund të zëvendësojnë gjuhën e njerëzve të gjallë…” kështu ishte
dhe gjuha e Dedesë, e gjallë, e ëmbël, domethënëse. Fjalët e saj të nguliteshin
thellë dhe të shtinin në mendime. Në to gjeje të vërtetën e jetës dhe besimin
për ditë më të bukura. Këtë e kam vërejtur edhe në përfytyrimet e saj.
Përfytyrimi lidhet me të ardhmen dhe ajo, ndoshta, përfytyronte të ardhmen
tonë. Kjo shfaqej qoftë në tregimet e rrëfimet e saj, në fjalët e vyera që
përdorte gjatë bisedës, në vargjet e këngëve të ndryshme apo dhe në ato që
kërkonte t’i lexonim e që i mbeteshin në mendje.
Më ka ndodhur shpesh t’i
lexoj ndonjë gjë nga letërsia artistike. Arben Dukën e kam mik dhe më ka falur
libra me kushtim. Ia lexova Dedesë dhe ajo herë pas here më kërkontre t’i
rilexoja vargje të ndryshme si:
Shkum’ e
bardhë e sapunit,
Rritur
në zajet e lumit,
I
mërgove djemt’ prej gjumit,
U dhe
krahët e pëllumbit.
Shpesh më kishte kërkuar
vargjet e poezisë “Dallga e jetës”, aq sa e kishte mësuar përmendsh:
U
sakatuam dit’ e nat’ me radhë
Dhe për
të ardhmen s’gjetëm dot një shteg.
Dhe
dallg’ e jetës, korb i zi gatuar,
Na flaku
pa mëshirë breg më breg.
Fati
ynë, ç’qenka nakatosur,
Lumturinë,
kurrë s’e kemi prekur,
Nëpër
brigje detesh, të marrosur,
Ecim, as
të gjallë, as të vdekur…
-E ka qarë fare, - më tha
kur e dëgjoi për herë të parë. – Të vërtetën e jetës sonë ka zbuluar. T’i
thuash urime edhe nga ana ime, nga nëna, i thuaj.
Unë ia thashë mikut tim
përgëzimet e saj. Po nuk ishin vetëm këto, edhe vargje të tjera kishte fiksuar
ajo. M’i citonte herë pas here: “Mos më pyet: Pse,/ Pse rri i mërzitur,/ Dhe
kaq i vetmuar? Si qiri i fikur?!…/ S’më mban dot, o zemër,/ Se jam për të
ikur,/ Ka ardhur një ëngjëll,/ Për të më kositur./ Një qefin të zi/ Më ka
porositur!…” Shumë herë pas leximit të vargjeve binte në mendime, tundte kokën
dhe jepte porosinë me vargjet e Benit pak të ndryshuara: “Shumë vite të
trazuar,/ rrojta dhe s’e nxiva faqen./ O sa shumë paskam jetuar,/ mes jush që
urreni paqen…” Të bëheni të mirë, na thoshte, faqen përherë të bardhë. Kështu
na donte e përfytyronte ajo.